Dopis pro krále (v originále The Letter for the King) je fantasy minisérie, která vypráví o rytířském novicovi jménem Tiuri a jeho strastiplné cestě při doručení tajemného dopisu. V patách mu jsou Rudí jezdci prince Viridiana, který hrozí, že zamoří svět temnotou. Jedinou nadějí na jeho porážku je hrdina s šamanskou krví, který proti němu povstane a zachrání tak všechny před jistou zkázou...

Tento šestidílný seriál vypráví o osudu, magii, lásce a odhodlání mladých lidí, kteří čelí hrozbě větší, než oni sami. Děj je ve své podstatě celkem přímočarý - dostat dopis ke králi a nenechat se přitom chytit - avšak všechno není tak jednoduché, jak se může na první pohled zdát, a i přes určité logické nedostatky vás příběh chytí a dopřeje vám dostatek zábavy na těch několik hodin, než ho dokoukáte.

Ale jedno po druhém, podívejme se nejdříve na postavy. V hlavních rolích se neobjevují žádná známá jména, seč ve vedlejších můžete najít třeba Davida Wenhama a Andyho Serkise, známých například z Pána Prstenů. Hlavní skupina mladistvých herců podává průměrné až nadprůměrné výkony, jejich postavy jsou zajímavé, seč bych preferovala, kdyby měli nějaký hlubší rozvoj (jejich rozhovory byly zábavné, ale mnohem raději bych viděla víc o jejich minulosti a motivacích). Co se týče prince Viridiana, ocenila bych, kdyby dostal trochu více prostoru. "Na papíře" je to totiž přesně ten typ záporáka, kterého bych si zamilovala sotva vyjde poprvé na scénu (přeci jen si myslí, že celou dobu dělá správnou věc - a navíc je sakra pěknej), ovšem za celých šest dílů se o něm vlastně vůbec nic nedozvíme? A asi mi chybí nějaká ta pořádná tragická minulost, abych si ho dokázala oblíbit - vlastně cokoli, co by nějak vysvětlilo proč dělá to, co dělá.

Zmínila jsem předtím logické nedostatky a aniž bych něco spoilerovala tak jde například o to, že postavy několikrát přežijí věci, které by opravdu přežít neměli. Není to prostě realistické. A podobných momentů je tam více, navíc je konec trochu uspěchaný, osobně bych preferovala o takové dva díly více, které by tomu dost napomohly (a také by více rozvinuly vztahy mezi postavami). Na druhou stranu jsem ráda, že se děj aspoň uzavřel - bála jsem se za otevřený konec a protože není potvrzená druhá série, kdo ví, jestli bychom se nějakého uzavření vůbec dočkali. Přeci jen to je seriál od Netflixu a všichni víme, že spousta těchto seriálů končí po první sérii. Ale troufám si tvrdit, že seriál ani žádnou druhou sérii nepotřebuje, i když pokud by nějaká byla, ráda ji zhlédnu.

Mimochodem když jsme u Netflixu, můžete zde samozřejmě očekávat pěknou dávku politické korektnosti, ale nejedná se o historický seriál, takže i když je dost očividné, o co se snaží, nijak to nevadilo - ani mně, ani ději (přijde mi, že to bylo napsáno dobře a ne, že by se to tam snažili tlačit úplně na sílu). Jen je trochu vtipné vidět všechny ty postavy a situace, které jako by jely podle pomyslné Netflix příručky.

Co však můžu říct, tak naprosto luxusní je hudba a celková vizuální stránka seriálu. Natáčení probíhalo na Novém Zélandu + u nás v Česku a rozhodně jsem si těch nádherných krajin a hradů užívala. Dále kostýmy jsou moc dobré (vypadají realisticky, i když nejsem expert), stejně tak vypadaly moc dobře i magické efekty.

Zatímco soundtrack mi připomínal Hru o Trůny, děj se zas podobná seriálu Legend of the Seeker (Legenda o Hledači / Tajemství Pravdy) a Eragonovi, pokud vynecháme ty draky. A jen abych byla kompletně transparentní... postavy jsou jen lehce nadprůměrné (pár oblíbenců mám, ale nevytvořila jsem si žádnou silnější vazbu, čemuž by asi napomohlo víc dílů), děj je poměrně přímočarý a jednoduchý (i když se neobejde bez pár zvratů) a nejspíše se na něj znovu nepodívám (podle toho často měřím, jak vysokým číslem seriál/film hodnotím). I tak jsem si ale "Dopis pro krále" užila a nelituji těch několika hodin, které jsem jeho sledování obětovala. Abych se přiznala, když jde o fantasy, stačí mi ke štěstí málo. Existuje jen minimum nových fantasy seriálů a ještě k tomu těch, které dávají smysl a scénář není "cringe", takže když přijde něco i jen lehce nadprůměrného jako tohle, jsem spokojená :)

Takže abych to shrnula, jde o nenáročný, jednoduchý příběh, který si užijete, i když vám bude stačit vidět jen jednou. Postavy jsou zajímavé, seč by mohly být prozkoumány mnohem hlouběji a mohly by toho nabídnout trochu více. Pokud dokážete zkousnout onu nevyhnutelnou politickou korektnost, má toho seriál dost co nabídnout, seč to vystačí na zábavu sotva na několik hodin.

HODNOCENÍ:

6/10

***