Severská mytologie (v originále Norse Mythology) je povídková kniha od známého autora fantasy Neila Gaimana, ve které převypráví příběhy o severských bozích, věčných bitvách a o konci světa. V úvodu stručně představuje jednotlivé bohy, jejichž jména můžete znát např. z filmů od Marvelu nebo ze seriálu Vikingové. Po prvotním představení se pak Gaiman přesouvá na jednotlivé legendy a poutavě vypráví o Ódinovi, o Tórovi, o Lokim a o tom, jak byly jejich osudy navzájem propojené.

Povídky vypráví například o vzniku světů, o tom jak Tór získal své slavné kladivo (a jak o něj zase přišel), o tom jak Loki zavinil 90 % všech konfliktů a jak je pak musel vyřešit, jak skřítci vařili básnickou medovinu a jak obři dopláceli na svou nenávist (či závist?) vůči bohům, jak se všichni navzájem vraždili a znovu ožívali a nebo jak nastal Ragnarök, konec světa... který vlastně nebyl žádným koncem, ale spíše novým začátkem.

Pokud hledáte jednoduchý vstup do světa severské mytologie, pak je tato kniha to pravé pro vás. Jedná se o nenáročné čtení, jehož jedinou opravdu náročnou částí jsou všechna ta jména a názvy, ale to není vina knihy jako takové, holt ta severská jména nejsou zrovna nejjednodušší na zapamatování. Jinak se však dá v příbězích velmi snadno zorientovat a díky velmi přímočarému a chronologickému vyprávění se člověk při čtení nikdy moc neztratí - a to ani když se ke čtení vrátí po delší pauze, což mohu potvrdit z osobní zkušenosti (knihu jsem četla hodně nepravidelně a občas s dost dlouhými rozestupy).

Nicméně tato jednoduchost se dost odráží i ve stylu psaní a i když nejsem ten typ, co by vyhledával zdlouhavé popisy a květnatá souvětí, zde bych je ocenila. Alespoň místy. Povídky působily trochu uspěchaně a i když mě zajímaly VŠECHNY příběhy a opravdu jsem chtěla vědět, jak se to všechno odehrálo, zjistila jsem, že samotné čtení mě trochu nudilo. I přes poutavost příběhů jsem nedokázala číst knihu dlouho, musela jsem jen po částech a trvalo mi několik měsíců, než jsem ji reálně dočetla. A když jsem konečně dočetla poslední kapitolu, byla jsem ráda, že je už konec a že se můžu vrhnout na něco jiného.

"Protože," řekl Tór, "když se něco pokazí, hned mě napadne, že za to může Loki. Šetří to dost času."

Přiznám se, že mám z knihy smíšené pocity a to se mi většinou nestává. Je to těžké, protože zde vlastně nemůžu hodnotit děj sám o sobě - to jsou prostě reálné mýty a o spoustě z nich jsem slyšela ještě předtím, než jsem začala číst (i kdyby jen okrajově). Autor si příběhy nevymyslel, pouze převyprávěl to, co již existuje a protože jsem od Gaimana zatím nečetla nic jiného, netuším, jestli tímto "jednodušším stylem" píše vždycky nebo se tak rozhodl pouze pro účely této knihy (např. aby si nevymýšlel něco, co v původních legendách vůbec nebylo).

Celkově bych řekla, že knihu doporučuji těm, kteří se chtějí dozvědět více o mýtech a legendách za svými oblíbenými filmy nebo seriály, či zvědavcům a nadšencům, kteří se zajímají o různé mytologie po celém světě a chtějí "bleskový úvod" do nejdůležitějších severských příběhů. Mimochodem, jako milovník řecké mytologie jsem už zvyklá na kdeco, ale ti seveřané tam taky měli pořádná zvěrstva. Na jednu stranu mě to znechutilo, ale na druhou stranu to bylo skutečně fascinující (co si ti seveřané nedokázali vymyslet, wow). Také bylo fascinující, jak bohové dokázali na Lokiho hodit kdejaký problém, za který vlastně sám ani nemohl, ale protože byl u toho, vyšlo to nastejno. Jo a Ódin mě pěkně zklamal, nebýt jeho nepodloženého strachu z vlka Fenrira, nikdy by se Fenrir proti Ásům neobrátil a nepohltil by při konci světa slunce. Ale že se vůbec divím...

Knihu hodnotím průměrně, rozhodla jsem se pro 6/10, ale hlavně kvůli tomu, jak zajímavé ty jednotlivé příběhy reálně jsou (jinak bych dala i o něco méně, ale faktem zůstává, že mě samotné příběhy bavily). I když se mi do čtení nechtělo, zároveň jsem chtěla vědět, jak to všechno dopadne a co Loki zase vymyslí. Omlouvám se, pokud je mé hodnocení poněkud zmatené, ale ve finále ten zmatek přesně odráží mé pocity. Upřímně... nelituji, že jsem si knihu přečetla. Dozvěděla jsem se hodně nových, zajímavých věcí a na spoustu z nich určitě už jen tak nezapomenu. Ale znovu bych si knížku asi už nepřečetla, to si snad raději najdu nějaký souhrn severských mýtů na internetu.

HODNOCENÍ:

6/10

***