Pretty Woman je muzikál napsaný podle stejnojmenného filmu z roku 1990 a pokud tento příběh náhodou neznáte, hlavními hrdiny je prostitutka Vivian a bohatý podnikatel Edward. Dvojice spolu stráví noc, načež se Edward rozhodne, že si dívku najme, aby mu byla k ruce celý týden a dělala mu společnost na různých akcích - nemá čas na žádné milostné pletky a potřebuje profesionálku. Během tohoto týdne se však dvojice nečekaně sbližuje a jejich romantický příběh je v divadelní hře (na rozdíl od filmu, který není napsán jako muzikál) doprovázen nádhernými písněmi, které vám v hlavě zní ještě dlouho poté, co z divadla odejdete.

Edward (Petr Gazdík) a Vivian (Tereza Navrátilová)

Jako u spousty muzikálů v Městském divadle v Brně (dále jen MDB), ani tato hra nemá stálé obsazení a u většiny postav jsou dvě nebo dokonce tři herecké alternace. V roli Vivian proto můžete vidět Hanu Holišovou, Svetlanu Janotovou nebo hostující herečku Terezu Navrátilovou, v roli Edwarda pak Petra Gazdíka nebo Petra Štěpána. V roli pana Thompsona, ředitele hotelu (a několika dalších postav), se pak objevuje Robert Jícha nebo Igor Ondříček, v roli Phillipa Stuckeyho, Edwardova právníka, je Tomáš Sagher nebo Jakub Uličník a Vivianinu kamarádku Kit hraje Kristýna Daňhelová, Viktória Matušovová nebo Dagmar Křížová. V dalších rolích se zde pak objevuje například Ondřej Studénka, Zdeněk Junák, Ladislav Kolář, Jan Brožek, Jiří Mach a další.

Lístky na Pretty Woman jsme měly s mamkou zakoupeny již na říjen 2020, kvůli covidu se nám to však přesunulo až na září 2021. Tehdy nám v hlavních rolích hrála Hana Holišová a Petr Gazdík. Protože jsem však v listopadu začala v MDB pracovat jako uvaděčka/šatnářka, měla jsem možnost tuto hru zhlédnout ještě několikrát a viděla jsem tak i další herecké alternace. To je vlastně důvod, proč jsem se rozhodla sepsat tuto recenzi, protože kdybych viděla jen jednu alternaci, přišlo mi, že nejsem dostatečně informovaná, abych to mohla nějak objektivně zhodnotit. A i takhle to je velice obtížné, protože samozřejmě mám své preference, co se herců týče, a mé hodnocení by se chtě nechtě mírně lišilo mezi mou "dokonalou hereckou sestavou" a "méně dokonalou sestavou". Nutno ovšem dodat, že i ta "méně dokonalá" sestava je pořád velmi dobrá a co třeba některým hercům chybí v oblasti zpěvu, tak to dohánějí herecky (a naopak). Nehraje zde žádný herec, který by mi vadil, ale jak říkám, mám své oblíbence, ne že ne :)

Pan Thompson (Robert Jícha) a Vivian (Svetlana Janotová)

Teď ale již k samotné hře. Jednotlivé scény se odehrávají v podstatě stejně jako ve filmu, největší změnou je scéna mezi Vivian a panem Thompsonem před večeří s panem Morsem. Ve filmu ji pan Thompson učí, jaký příbor se k čemu používá, zatímco v muzikále ji učí tančit a k tomu je pak přidána scéna během večeře, kdy si Vivian zatančí s panem Morsem. Změnu můžete také zaznamenat u postavy Kit, která v muzikále dostane mnohem více prostoru a stejně jako Vivian na konci odchází žít svůj sen.

Jinak se však děj příliš neodchyluje a často obsahuje stejné nebo velice podobné hlášky. Když jsem byla na divadelní hře poprvé, viděla jsem původní film jen asi dvakrát a rozhodně jsem si nepamatovala žádné detaily. Až před napsáním tohoto článku jsem si film pustila potřetí, abych ho mohla porovnat s velmi čerstvými vzpomínkami z muzikálu (mám pocit, že si tak půlku scénáře pamatuju už nazpaměť) a až mě překvapilo, kolik podobností tam je. Jenomže jsem tím taky zjistila, že se mi ta divadelní hra líbí dvakrát tolik co ten film a to hlavně ze dvou důvodů: za prvé je představení obohaceno o spoustu vtipných scének a hlášek, které ve filmu nejsou, a za druhé... písničky. Prostě ta hudební část představení to celé posouvá na úplně jiný level a to nejen ku diváckému zážitku, ale taky to o dost lépe vykresluje vztah mezi Vivian a Edwardem - v podstatě to dává divákovi možnost nahlédnout do vnitřních pocitů a myšlenek postav, o kterých jsme ve filmu mohli jen spekulovat.

A mimochodem, moje mamka ten film viděla aspoň 15x, má ho hrozně ráda, a i ona mi řekla, že se jí muzikál líbil více. A to je už dost co říct :)

Vivian (Hana Holišová) a Edward (Petr Štěpán)

Jak jsem již zmínila, po hudební stránce je představení naprosto úžasné. Písničky jsou chytlavé a kor když je slýchávám v práci pořád dokola, tak si je neustále musím zpívat i doma (aspoň kousky textu, co si už pamatuju) a nedokážu je vytlačit z hlavy (ne že bych se o to zrovna snažila). Taneční choreografie je taky skvělá, krásně zapadá do jednotlivých scén - až bych skoro věřila, že se lidi na Hollywood Boulevardu přesně takhle pohybují. Všichni herci v představení jsou také skvělí zpěváci a i když se najde pár "horších" v oblasti zpěvu, bohatě to dohánějí svými hereckými schopnostmi. Stejně tak i naopak: jsou určití herci, kteří nedokážou srdceryvné scény zahrát tak věrohodně, ale opět tento nedostatek dohánějí nádherným hlasem. Samozřejmě jsou i herci, kteří nemají problém v žádné z těchto dvou oblastí, tudíž tohle je tak jediné, za co bych mohla nějaký bodík strhnout z finálního hodnocení.

Kromě toho mě však nenapadá žádná pořádná výtka, kterou bych zde mohla uvést, což je vlastně úplně poprvé za všechny ty roky, kdy píšu recenze. Pravda, není těžké mě oslnit a u muzikálů s happy endem to platí dvojnásob, ale i v těch nejlepších filmech a seriálech, které jsem kdy viděla, se najdou věci, se kterými nejsem spokojená a které bych preferovala trochu jinak. Jenomže tady nic takového nemám a až se tomu sama divím, protože zvlášť poslední dobou mi přijde, že jsem ke všem novým věcem, na které koukám, hrozně kritická. Dějově se mi však Pretty Woman velmi líbí, nic bych na příběhu ani na jeho konci neměnila a velmi oceňuji všechny ty vtipy navíc (oproti filmu), které mě rozesmějí, i když je slyším už po několikáté. Jedná se skutečně o mistrovskou adaptaci z filmu na divadlo a vzdávám hold všem, kteří se na tvorbě tohoto muzikálu podíleli - opravdu skvělá práce :)

Happyman (Igor Ondříček) a Kit (Viktória Matušovová)

Jak jsem již zmínila, finální hodnocení se pro mě osobně liší pouze v konkrétním hereckém obsazení a jedná se čistě o osobní preferenci - mé kolegyně mnohdy preferují jednu alternaci a já preferuji druhou, protože každé se nám do určité situace hodí jiná emoce, pro některé je důležitější zpěv, pro jiné zase ta herecká stránka. Navíc, každý herec dává té roli něco vlastního a jak jsem hru viděla už po několikáté, všímala jsem si detailů, které určití herci dělají a jiní zase ne. Pak už opravdu záleží jen na tom, jaký herecký styl a jakou emoci v dané situaci preferujete - a právě tahle preference může změnit finální hodnocení.

Osobně jsem se tedy rozhodla udělit tomuto muzikálu 9-10 bodů z 10, podle toho, jaká alternace tam zrovna hraje - s tím, že v mém ideálním hereckém složení bych se nebála říct 10/10, protože opravdu bych v tomto případě neměla k vytknutí vůbec nic. A to už je sakra co říct, já se těm plným bodům vždy vyhýbám jako čert kříži, protože mi to je takové blbé, přece všude musí být něco k vytknutí, za co musím aspoň půl bodu strhnout, ale tady... opravdu nic. A myslím, že by se našla spousta diváků, co by s tím souhlasila, upřímně jsem už dlouho neviděla (v žádném divadle, nejen v MDB) tak nadšené ovace po konci představení jako právě u Pretty Woman.

Pokud tedy bydlíte v Brně a okolí nebo by vám nevadilo si udělat v blízké době menší výlet, rozhodně doporučuji Městské divadlo navštívit - Pretty Woman se hraje minimálně ještě do začátku března. Samozřejmě se u nás hraje i spousta dalších skvělých her, které bych vám mohla doporučit (podle toho, jaký žánr vás zajímá), ale o tom třeba zase příště :)

HODNOCENÍ:

9-10/10

***