Supernova je třetí a poslední kniha ze série Renegáti (recenze prvního dílu: ZDE, druhého dílu: ZDE), která vypráví o světě, ve kterém se proti sobě staví strážci pořádku Renegáti a zločinci zvaní Anarchisté. Ve velkolepém finále se hranice mezi dobrem a zlem vytrácí, dlouho střežená tajemství vycházejí na povrch a budoucnost Gatlon City a jeho obyvatel visí na vlásku. Nova a Adrian se ocitají ve středu dění a pokud nechtějí přijít o vše, za co kdy bojovali, musí čelit těžkým rozhodnutím...

Po druhém (pomalejším) díle trojka nezklamala a konflikt vyřešila s plnou parádou. Nechybělo napětí, nečekané dějové zvraty a vysoká hranice rizika, se kterou byl propojen strach o životy oblíbených postav. Přiznám se, že celou první půlku knihy jsem si říkala, jak tohle chce autorka proboha stihnout uzavřít, protože to, co se tam dělo, se na první pohled ke konci rozhodně neblížilo. Přesto, když jsem se začala přesouvat do druhé půlky, nemohla jsem od knihy odtrhnout oči: najednou jsme se začali dostávat do epického finále a takřka tam nebyl jediný moment na oddech. Posledních 200 stran jsem přečetla během jediného večera a to se mi nestalo už HODNĚ let. Zkrátka od toho ale nešlo odejít, bála jsem se, jak to všechno dopadne a potřebovala jsem to nutně vědět.

Vím, že určitým lidem přišla finální bitva až moc dlouhá a souhlasím s tím, že nedostatek místa na oddech mezi konflikty může být pro některé lidi problémový. Já jsem ráda, že jsem knihu četla v den, kdy jsem neměla žádné jiné povinnosti, protože jinak nevím, co bych dělala - odložit ji uprostřed vysoce rizikové situace, kdy se bojím o život svých oblíbenců, by se mi fakt nechtělo (a vracet se k tomu později, když už nejsem v tom elementu). Na druhou stranu jsem ráda, že autorka finále neodbyla za pár kapitol a že to celé pořádně rozepsala stylem, ke kterému se to během předchozích dílů schylovalo. Osobně jsem za délku ráda, protože šlo o opravdu epické zakončení.

"Každý má noční můru," řekla. "Já jsem asi ta tvá."

Mám toho hodně, co bych chtěla o tomto dílu říct, ale bez spoilerů se to neobejde, proto pokud jste knihu nečetli, tak prosím přeskočte následující sekci až za další obrázek!

*** SPOILER ***

Poslední varování, tato sekce bude obsahovat klíčové spoilery z finálního rozuzlení a dějových zvratů, takže prosím, pokud jste knihu nečetli a myslíte si, že je i sebemenší šance, že byste ji v budoucnu číst mohli, tak nepokračujte!!

Nejdříve bych ráda jmenovitě uvedla některé události, za které jsem vděčná:

- Vykoupení pro Pupeteera, které jsem ani nevěděla, že potřebuju (měla jsem v očích slzy)

- M. Meyer se nebála začít ve finálních dvou bitvách zabíjet postavy (hrozně to pomohlo s hranicí rizika a fakt jsem se o určité postavy bála - jmenovitě Hugh, Simon a Leroy, samozřejmě i zbytek, ale zrovna u těchto tří mi přišla šance na smrt dost vysoká)

- Krásně zakončená romance (takhle se ty slow burny mají dělat)

- Nova konečně měla TEN rozhovor s Kapitánem (od prvního dílu jsem se těšila, až si Nova s Hughem promluví a zjistí, jak to všechno bylo a že to určitě nebylo takové, jak si představuje... ani jsem nevěděla, jakou budu mít pravdu, opravdu to celé bylo úplně jinak a Ace je fakt parchant... mimochodem, jedna z nejlepších scén)

- Ten epilog?! (to jsem fakt nečekala, každopádně pokud nebude v budoucnu nějaký spinoff, tak budu spíš naštvaná, protože udělat něco takového a pak říct konec, to je fakt krutý, potřebuju, aby ty dvě zjistily pravdu!)

Naopak teď musím zmínit to, co se mi v tomto díle nelíbilo:

- Callum si zasloužil mnohem lepší osud (hlavně, moc jsem v jeho character archu neviděla pointu, proč tam jeho postava byla, když vlastně vůbec nic ve finále nezměnil?)

- Jakkoli se mi ten konec líbí, zároveň mě mrzí, že se tím vymazaly následky použití Agentu N během první/druhé bitvy. Celkem se mi líbilo, když důležitější postavy začaly přicházet o schopnosti a vzhledem k minulosti to bylo i takové poetické. Když se všem schopnosti pak vrátily, ztratilo to smysl. Kdyby to dopadlo tak, jak se k tomu na první pohled schylovalo, byl by to možná hořkosladký konec, ale také by měl své kouzlo. Moje ideální verze by asi byla: Hugh má schopnosti, Simon o ně přijde (mohl by tak žít s Maxem, i když zrovna Maxovi tu ztrátu schopností přeju), Nova má své schopnosti, Adrian o ně přijde (takhle jeho oběť za zabití Phobii nic neznamenala), Oscar má své schopnosti, Ruby o ně přijde (Oscarova poznámka o tom, že ji má rád se schopnostmi i bez nich byla hrozně cute), jo a té člence Rady (Thunderbird?) jsem tu ztrátu schopností taky přála

Jako bonus jedna z nej hlášek:

Nova: "Kapitáne? Co byste řekl, kdyby se nějaký padouch zamiloval do vašeho syna?"

Tolik k tomu nejdůležitějšímu, mohla bych o tom napsat celou esej, ale u tohoto bych skončila. Pokud jste četli knihu a čtete i tohle, napište mi do komentářů, co jste na ten konec a na další zvraty říkali vy - ale poprosila bych, abyste taky oddělili spoilery, ať si je nepřečte někdo, kdo knihu nečetl a tuhle sekci přeskočil!

*** KONEC SPOILERU ***

"Člověk nemůže mít strach," řekl, "když nemá co ztratit."

Jedná se o nejlepší díl trilogie a i přes to, že bych preferovala trošku jiný konec, jsem spokojená a finální rozuzlení mě skutečně nadchlo. Naprostou většinu dějových zvratů jsem nečekala, i když byly celou dobu přímo přede mnou a zas a znovu tleskám autorce nad tím, jak dokáže tyhle zvraty psát a vkládat do děje. Rozhodně se jedná o jednu z nejlepších sérií, kterou jsem kdy četla a jen doufám, že se jednou objeví ještě nějaké pokračování, i kdyby jen v podobě povídek. Ráda bych se do tohoto světa jednou vrátila a získala odpovědi na otázky, které vyvstaly během epilogu.

Tuto sérii vřele doporučuji pro všechny, kteří mají rádi dobře napsané postavy se superschopnostmi, splývající hranici mezi dobrem a zlem, slow burn romanci mezi mladými hrdiny a postapokalyptické prostředí se společností, která se snaží znovu vybudovat po poslední válce. Četbu trilogie rozhodně nelituji a už dlouho jsem nebyla z nějaké knihy tak mimo - budu potřebovat delší dobu na vzpamatování, než se zase vrhnu na četbu něčeho nového. A to se mi už hodně dlouho nestalo! :D

HODNOCENÍ:

9/10

***