Zlo s lidskou tváří (v originále: Extremely Wicked, Shockingly Evil and Vile) je dramatický film ztvárňující život jednoho z nejznámějších sériových vrahů Ameriky. Ted Bundy na první pohled působí jako ideální partner: je pohledný, chytrý a šarmantní, navíc je bývalým studentem práv a má v oboru zářnou budoucnost. S přítelkyní Liv žije ve společné domácnosti a všechno se zdá perfektní - dokud Bundy není zatčen a obviněn z únosu.

Tím to však nekončí a k obvinění se postupně začnou přidávat další. Zatímco si Bundy zatvrzele stojí za svou nevinnou, je stále těžší a těžší rozeznat hranici mezi pravdou a lží...

V hlavní roli se zde představuje Zac Efron a přiznám se, že jsem z tohoto obsazení měla ze začátku obavy. Přeci jen, v mé mysli asi navždy zůstane Troyem z High School Musical a absolutně jsem si ho neuměla představit jako chladnokrevného sériového vraha. Herec mě však překvapil, svou roli zahrál velice uvěřitelně a nedokázala jsem od něj odtrhnout oči (a tím kupodivu nenarážím na jeho vzhled, nýbrž skutečně na jeho dovednosti).

V hlavní ženské roli se zde pak představuje Lily Collins, která velmi dobře ztvárnila vnitřní konflikt Bundyho přítelkyně.

Film je plný napětí a kdybych nevěděla, že Bundy skutečně byl sériovým vrahem, také bych jeho vinu zpochybňovala. Dokáže být totiž tak přesvědčivý, že si podmaní půlku sálu a způsob, jakým se vyjadřuje, vás nutí věřit každému jeho slovu. A zdá se, že svým slovům věří i on sám.

Tohle se ovšem pojí s jedním z hlavních problémů filmu. Seč má být příběh vyprávěný z pohledu Bundyho přítelkyně (tak, jak nám to ostatně tvrdí už anotace), mnohem častěji jste spíše v Bundyho bublině, kdy vám je představován tak, jak se vidí on sám - nebo možná jak chce, aby ho viděla veřejnost. K tomu bych také ráda podotkla, že vidíte spoustu scén, o kterých Liz nemá ani tušení, tudíž bych to tvrzení "z jejího pohledu" brala dost zeširoka, případně ho použila jen na začátek filmu.

Ale abych se dostala přímo k pointě: důvod, proč musím strhnout body tak dobrému filmu je skutečnost, že za celou dobu vidíte jen jednu vraždu a to by se někteří lidé ještě hádali, zda se to dá vůbec počítat. Neříkám, že bych nějak extra chtěla vidět všechna ta zvěrstva, o kterých celou dobu filmu posloucháme, ale přeci jen je to životopisný film o Bundym a často z jeho pohledu, tudíž mi přijde zvláštní neukázat ho přímo v akci. Takhle totiž stále žijeme v oné "okouzlující představě" a kdyby film nebyl propagován tak, jak je (tzn. kdybychom nevěděli, že Bundy byl skutečný vrah), až do poslední chvíle bychom přemýšleli, jestli to teda opravdu udělal nebo ne.

A neberte má slova špatně, tahle režisérská volba funguje velice dobře u spousty filmů (tedy kdy je účelem to, aby divák zpochybňoval pravdu společně s postavami), ale my všichni víme, že Bundy je vrah. Je to napsáno na plakátku, je to podle skutečných událostí. Není žádný důvod, proč nás držet při tom, že je hlavní hrdina nevinný, tak proč toho rovnou nevyužít a neponořit se do trochu "temnějších vod". Jak říkám, není to v tom, že bych potřebovala něco tak ohavného vidět, ale zase by to přidalo tolik atmosféry... a hlavně by to ještě zdůraznilo tu odpornou realitu.

Celkově film hodnotím nadprůměrně, níž než 8 prostě jít nedokážu (protože jsem si snímek opravdu užila), ale zároveň tu vidím nevyužitý potenciál. A na jednu stranu chápu, proč zde určité věci nebyly, jistě by to bylo velmi znepokojivé a děsivé ke sledování, ovšem aspoň bychom mohli potom k hlavnímu hrdinovi cítit víc než jen soucit (což mi přijde, že film poměrně propaguje, i když si Bundy náš soucit rozhodně nezaslouží).

Ve finále chci ještě říct, že když jsem si Zlo s lidskou tváří pouštěla, už jsem měla o Bundym docela dost informací - ať už z různých článků nebo videí - takže berte na vědomí, že ho nehodnotím úplně "s čistým štítem" a dívám se na něj jako někdo, kdo již má určité znalosti.

Ať už ale o Bundym slyšíte poprvé nebo ne, tento film rozhodně stojí za zhlédnutí - a pokud dáte na mé doporučení, napište pak do komentářů, jak se vám líbil! Stejně v případě, že jste ho již viděli, moc ráda si přečtu vaše názory.

Zajímavost o filmu: Spousta dialogů byla použita z dochovaných nahrávek, na které se můžete podívat u závěrečných titulků a stejně tak si můžete prohlédnout, jak vypadaly reálné protějšky hlavních postav.

HODNOCENÍ:

8/10

***